Mivel Rákosmentén nőttem föl, mindig is kiemelt figyelemmel kísértem a Podmaniczky-Vigyázó kastélynak, kerületünk kiemelkedő látványosságának sorsát - itt van róla egy jó kis visszaemlékezés, Rákosmente önkormányzati honlapján pedig az épület részletes leírása. Sajnos a rendszerváltás nem hozta el a vára várt feltámadást, a kastély tovább pusztult, a tetőzet egy baleset - vagy inkább hanyagság - miatt leégett, és a tűzoltásban megsemmisültek a belső termeket borító freskók is. Ezután ideiglenes tetőzetet kapott a kastély, de állapota tovább romlott. Bevallom, én már nem is hittem benne, hogy valaha felújítják az eredeti külsőt mintául véve. Aztán az önkormányzattól átvette a kastélyt egy helyi vállalkozó, Adonyi József, akivel - amennyire én hallottam - a mostani vezetés nincs túl jóban. De ez engem nem érdekel, a mostani vezetéssel is nagyjából elégedett vagyok, és a kastély felújításával is, noha azért vannak hibák. De mielőtt elkezdeném kritizálni az eredményt - aminek amúgy nagyon örülök -, lássuk, milyen lett a kastély, hogy néz ki most.

A kastély déli oldala a kerttel. A melléképületben kávézó működik, a főépület pedig rendezvényközpontként fog működni. Ma, ottjártamkor azt a fülest kaptam, hogy a működési engedélyek megérkezését várják.

A szépen helyreállított Podmaniczky címer jobb oldalt, a bal oldalit nem tudom mely családhoz tartozik, felteszem a Vigyázóké:

A Pesti út felőli látvány:

A végső felújítás támogatásáról szóló tábla a kert felőli bejáratnál:

Szóval nagyon örülök, hogy egy romokban heverő kastély - mely ráadásul azé a családé volt, amelynek egykori birtokának egy darabkáján én felnőttem - feltámadt, feltámasztották.
De akkor most jöjjön a kritika. Még a tetőzet visszaépítése előtt kikerültek a Pesti út felőli kerítés oszlopaira azok a kis szobrok, melyek most is ott éktelenkednek. Egyszerűen undorítóak szerintem, teljesen stílusidegen giccsek. De egye fene, elnézhető a kastély felújításáért cserébe. Viszont ottjártamkor vettem észre, hogy a felújítás sem lett tökéletes: egy-két helyen a vakolat vizesedik, de remélhetőleg csak rosszul láttam. Viszont az oldalsó, oszlopos folyosó fölött a tetővel valami gond lehet - azt hiszem ez korábban készült el, nem a mostani projekt keretében -, mivel beázik:

Szerintem amúgy hamar ki lesz javítva, a tulajdonos eddig is szívén viselte a kastély sorsát. =)

Amúgy ezen a részen az egyik oszlopon van a következő felirat:

További kellemes meglepetés, hogy a Budapesten oly' ritka, eredeti öntött vas kandeláber-oszlopot meghagyták a kertben, még ha már nem is tölti be eredeti funkcióját - vagy legalább is nem egészen ugyanúgy. =P

Na de most már befejezem mára. =))

Címkék: kastély felújítás tető rákoskeresztúr kerület keresztúr kandeláber újjáépítés öntöttvas XVII főúri Podmaniczky Podmaniczky-Vigyázó Vigyázó Adonyi

A bejegyzés trackback címe:

https://pest-es-buda.blog.hu/api/trackback/id/tr875221710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása